RIGHTABOUTNOWINC-FLYING SOLO-LOGO-BLACK.jpg

RIGHTABOUTNOW INC biedt jaarlijks één creatieve maker de kans om onder artistieke en productionele begeleiding een eigen solo te creëren. Na de première op het RIGHTABOUTNOW INC. Festival krijgt de maker de kans om de solo te spelen bij partners als het Contact Theatre (UK) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (BE).

 

SHERISE-POSTER-FINAL_LowRes.png

I’d had enough so I killed him
by sherise strang | 2018 - 2019

 

Een fysieke dans theatersolo geïnspireerd door het leven van dichter en schrijver Maya Angelou, een vrouw die als activiste en feministe haar leven lang voor zwarte vrouwen vocht.

'A search for being, seeing and wanting to be seen.
A search for identity, security and strength.
A search for confession, for conviction, for judgement.
Washing all the dirt off to get to the core, to make it visible.'

‘I forgive you and I forgive myself.’
Sherise Strang studeerde in 2016 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (UCD / JMD). Ze werkt als choreograaf en freelance danser in Europa. In haar werk zoekt ze bewust naar naar zuiverheid, rauwheid en nieuwe verbindingen in stijl en disciplines.

 

Voorstellingen
9 september | 19:00 | Mezrab | Amsterdam | tickets
10 september | 21:30 | Mezrab | Amsterdam | tickets
11 september | 19:00 | Mezrab | Amsterdam | tickets
15 september | 22:00 | Mezrab | Amsterdam | tickets
more to be announced

 


POSTER+FINAL+SHEYDA+DARAB.png
WATCHING-ceci-n%u2019est-pas-de-deux.jpg
RIGHTABOUTNOWINC-FLYINGSOLO

Treasuries of Mysteries
by Sheyda Darab | 2016 - 2017

 

Sheyda Darab benadert Hip Hop Theater als verlengstuk van het woord. In een combinatie van zelfgeschreven poëzie, ‘spoken word’ en het 12e eeuwse gedicht 'The Treasury of Mysteries' van de Iraanse dichter Nizami Ganjavi gaat de danstheatermaakster bewust in dialoog met zichzelf en het publiek. In ‘Treasuries of Mysteries’ neemt ze ons mee in een contrasterende zoektocht naar de schatten in stilstaand beeld, slow motion, storytelling, muziek en explosieve dans – met als gevolg een nieuwe bewegingstaal waarin verschillende straat-en clubstijlen als Hip Hop, Krump, House, Waacking, Popping, Sabar en Butoh elkaar vinden. Sheyda – ‘Ik dans als een dichter vanuit mijn binnenste om de kijker aan het denken te zetten vanuit deze ‘intrinsic flow’. Zo ben ik in staat dezelfde boodschap te vertalen in zowel een snelle ‘battle run' als een langere voorstelling.

 

My Father was a Terrorist |
by
Igor Vrebac | 2015 - 2016

 

My Father was a Terrorist is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Zak Ebrahim, de zoon van een radicale moslim die vanuit de gevangenis de aanslag op het World Trade Center heeft beraamd. Nadat hij op school werd gepest voor zijn vaders misdaden en meer dan 20 keer heeft moeten verhuizen, groeit Ebrahim’s bewustzijn van de gruwelijke daden van zijn vader. Naarmate hij ouder wordt ziet Ebrahim de realiteit anders dan zijn vader, en kan hij daardoor zijn eigen keuzes maken. Hij is niet zoals zijn vader, en kiest ervoor om vredesactivist te worden. Dit extreem fysieke theaterstuk met duistere humoristische trekken laat Ebrahim’s verhaal zien op een abstracte manier. Igor Vrebac gebruikt zijn fysieke uithoudingsvermogen en gaat tot het uiterste om te zien hoeveel pijn we kunnen verdragen. Hoeveel kan een man trotseren tot zijn pijn verandert in een overwinning? Igor laat je meevoeren door herhaaldelijke bewegingen die het publiek hypnotiseren. Igor won op het Fringe Festival 2016 de publieksprijs.

 

Watching Ceci N’est Pas De Deux
Esther Natzijl | 2014 - 2015

Esther’s solo ging over een vrouw die op zoek is naar een dromerige tijdloze tijd, maar in conflict raakt met haar ambities en verlangens. Door middel van poppenspel, kreeg haar pop vorm in een tot leven gewekte, bij wijlen, extreem boosaardige avatar. Deze demon zit als een schaduw of Siamese tweelingzus aan haar vast. Ester stelde zich de vraag: Is het duistere in ons per definitie het kwaad, dat we moeten zien te onderdrukken of is het een overlevingsenergie die, mits goed gestuurd, ons voortstuwt in de evolutie. Esther won op het Fringe Festival de publieksprijs en heeft haar voorstelling gespeeld op het National Arts Festival in Zui-Afrika.

EGO 1.0.4.
by
Hanneke Kuijpers | 2013  -2014

‘EGO 1.0.4’ was een rauwe multidisciplinaire performance, waarin we voorgesteld werden aan de zeven verschillende kunstenaars, waaruit zij bestaat, terwijl ze de regie in de realiteit in handen probeert te houden. Hanneke: “Het ontwikkelen en spelen van mijn solovoorstelling "EGO 1.04" binnen het kader van de Flying Solo uitwisseling was een soort stroomversnelling voor mij als maker. Je werkt en speelt ineens met een andere mentaliteit en publiek. Je komt in contact met andere makers. Hierdoor heb ik een nieuw gebied veroverd waar ik zonder twijfel in verder ga.'

Man
Dionne Verwey | 2012 - 2013 

‘Man’, was een cliche overstijgende solo over mannen en de mannelijkheid in haarzelf, waarin het directe van de stand up comedy en het fysiek beeldende van de mime harmonieus samenkwamen. Dionne kreeg de Top Naeff prijs 2012 voor deze voorstelling, en een nominatie voor de AHK Eindwerkprijs. Dionne: “De Flying Solo uitwisseling was voor mij een zeer belangrijke mijlpaal in mijn carriere als theatermaker. Doordat ik niet dezelfde taal beheerste, werd ik prettig gedwongen om het thema en de solo universeler te maken. De taal die ik ontwikkelde gebruik ik nog steeds in mijn werk. Aan het einde van de periode was ik niet alleen de solo rijker, maar ik kan door deze internationale belevenis ook mezelf en mijn werk helderder definiëren.”

 

static1.squarespace.com.jpg